lördag 13 augusti 2011

I-landsproblem

Jag har någon form av städnoja, det är inte så att jag städar jämt men jag tänker ständigt på att städa. Jag tänker på vad som borde göras och ser framför mig hur vårt hem skulle se ut om det var perfekt organiserat och välstädat. Det här framkallar såklart en konstant frustration och dåligt humör helt i onödan. Sedan jag fick barn har jag varit tvungen att släppa lite på det här beteendet, framförallt för att jag inte har tid att tänka på så mycket annat än barnen, men jag ser ändå hela tiden de där ketchupfläckarna ovanför diskbänken som suttit där i flera månader, möglet mellan kakelplattorna i duschen, högar med kläder som ska lagas och tänker att jag borde fixa det, att jag ska fixa det. Nu har jag kommit på ett sätt att tänka lite annorlunda, som faktiskt funkar rätt bra. Istället för att fokusera på det som inte är gjort så tänker jag på det jag har gjort. Jag bestämmer mig för att göra minst en sak per dag, tex städa duschen, och sedan får man ta tag i en annan sak nästa dag. Vissa dagar hinner man troligen göra mer än en sak och då kan man glädjas åt det istället för att bli irriterad varje dag för att man inte hunnit göra allt man tänkt sig. Imorgon ska jag till exempel städa skrivbordet/sybordet, om jag sedan hinner göra något mer så är det bara en bonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar