torsdag 11 augusti 2011

Elände och överflödig lyx

Jag mår så dåligt av att tänka på och se hur eländigt folk har det på sina ställen i världen och särskilt i Afrika just nu. Det är ju väldigt många av oss som har fattat denna gång och skänker pengar till Afrika men det är nog inte många som ställer sitt eget levnadsätt i förhållande till deras. Kan vi leva i ett sådant överflöd som det flesta av oss gör idag med gott samvete bara för att vi skänker en hundring i månaden till Unicef? Som det ser ut i Sverige idag så har de flesta råd med kaffemaskin, hemmabio, och egen pool. Här om veckan var jag på Media Markt för att hämta en mobiltelefon åt min mamma och jag har aldrig sett något liknande. Ett gigantiskt hyllandskap med apparater som det är meningen att vi ska ”komma på att nog vi faktiskt behöver” när vi kommer dit. Och priserna är löjligt låga! Jag såg så mycket tekniska apparater som jag inte hade en aning om att de fanns. Måste man leva i lyx bara för att man kan det? Folk handlar grejer och handlar grejer, sen har de mage att säga att de inte har råd att handla ekologiskt i mataffären för det är så dyrt. Jag och min man har verkligen vad folk anser är låga inkomster men vi har ändå råd att handla ekologiskt eller fair trade och vi har råd att skänka mer än en hundralapp till Afrika därför att vi lever enkelt och köper det mesta vi behöver begagnat. Hur ska det gå med vår värld om folk fortsätter på detta sätt?

1 kommentar: