onsdag 5 oktober 2011

Börja plocka skräp!

Det är sorgligt att se hur sopigt det är på gatorna när man är ute och går. Folk verkar slänga skräp omkring sig precis hur som helst. När jag var barn så var jag väldigt noga med att man aldrig skulle kasta skräp i naturen. Men sedan blev jag tonåring och förståelsen för varför man skulle bry sig om naturen försvann helt. Jag fick inte in i mitt huvud varför man skulle bry sig om någon annan än sig själv. Nu har jag blivit en tant och kompenserar allt mitt sopkastande genom att plocka upp andras skräp också. Inte för att jag vill verka duktigare än alla andra men jag tror faktiskt att det är väldigt få som plockar upp andras skräp. Jag skulle tro att många känner som jag, att det är lite genant. Jag tycker att det är genant men jag skiter i det. Om folk tror att jag plockar skräp för att jag är fattig så får de gärna tro det. Om de tror att jag plockar för att jag bryr mig om naturen så blir jag ett gott föredöme. Jag måste tillägga att jag inte alltid plockar upp skräp som jag ser. Ibland vill jag inte smutsa ner händerna, ibland har jag för mycket att bära och ibland orkar jag bara inte. Men jag gör det ibland, och jag önskar att fler gjorde det ibland. Då skulle det se lite finare ut på våra gator.

2 kommentarer:

  1. Bra Annelie! Fler skulle göra som du!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag borde göra det oftare också. Ska börja med det.

    SvaraRadera