fredag 7 oktober 2011

Om nya namn

Det här med namn har alltid fascinerat mig, särskilt namn som man kan skratta lite åt. Häromdagen på öppna förskolan träffade jag en mamma med tre söta flickor som hette Tovali, Nolie och Isa-Lova. Först skrattade jag för mig själv och tänkte att det lät som en parodi på dagens kreativa barnnamnskultur. Jag tänkte att varför måste man försöka vara originell och komma på så konstiga namn som möjligt när det redan finns så många fina namn? Sen insåg jag hur trångsynt det lät. Precis som en trångsynt SD:are eller en pensionär som ringer till Ring P1 och tycker att allt var bättre förr. Även om jag inte vill att mina barn ska heta Glittra eller Nova-Flora så tycker jag faktiskt att det är roligt att det sker förändringar i vår namnkultur, att namnen inte bara går runt runt. DN har en ganska intressant artikelserie just nu som tar upp det här med nya namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar