torsdag 15 september 2011

Vad ska vi ha till middag?

Ibland blir man bara så trött på att hitta på vad man ska äta, ibland orkar man bara inte hitta på nya fantasifulla rätter. Speciellt inte på vardagarna när man är hemma själv med två småbarn. Här har jag några tips som gör inköp och vardagsmatlagning enklare:

Planera hela veckans mat en dag i veckan. Skriv upp veckans matsedel och inköpslistan. Titta på recept och skriv upp exakt vad som behöver inhandlas.

Ha en bok där ni samlar alla beprövade och lyckade recept, då är det bara att slå i boken när fantasin tryter. Jag har gjort min bok lite fin med ett tidningsurklipp från en gammal damtidning som jag sedan lackat över. Då blir det extra roligt att använda sig av den.



Här är ett av mina standardrecept som lagas ofta i vår familj:

Morotssoppa
3 rivna morötter
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2,5 dl grädde
1 grönsaksbuljongtärning
salt
peppar
gurkmeja
vatten/mjölk
(ev kan man ha i lite vitt vin också)

Fräs löken och morötterna, häll på lite vatten, lägg i buljongen, koka tills det blir mjukt. Ställ av plattan, häll i grädden, mixa soppan slät, krydda. Värm på plattan, häll i vatten/mjölk så det blir lagom tjockt.


Man kan egentligen köra samma recept fast med vilken grönsak som helst. Just gurkmejan passar bäst med morötter så den kan man ta bort i så fall. Förslagsvis kan man göra majssoppa, potatis och purjo, tomat och basilika eller grön ärtsoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar